שווי שימוש - רפורמה במיסוי

שינוי שיטת חישוב העלויות למיסוי רכב צמוד

בינואר 2010 החלה הרפורמה בשיטת המיסוי של רכבים צמודים ממקום העבודה. שיטת החישוב הישנה באמצעות " קבוצות רישוי" לפנות פינתה את מקומה והפכה לשיטת חישוב ליניארית, שבה מתבסס שווי השימוש ברכב על מחיר המחירון שלו.
אז בואו נעשה סדר ונתחיל מההתחלה.

שווי שימוש רכב - למה מתכוונים?

מי שמקום העבודה שלו מעניק לו הטבה של מכונית צמודה (זוהי הטבה כי משתמשים במכונית גם לאחר שעות העבודה) ראה בוודאי את הסעיף "שווי שימוש" בתלוש השכר שלו. "שווי שימוש" הוא סכום כספי המבטא את ערך הרכב הצמוד במונחי הכנסה, כלומר, מהי תוספת ההכנסה, השקולה לקבלת הרכב הצמוד. סכום זה מצטרף לסכום הברוטו ומגדיל בהתאם את התשלום החייב במס.

ההבדלים בין שווי שימוש לפי קבוצת רישוי לבין שווי שימוש בשיטה הליניארית

עד ינואר 2010 חושב שווי השימוש ברכב לפי "שיטת הקבוצות". כל מכונית פרטית או מסחרית עד משקל שלושה טון וחצי, סווגה לאחת מ-7 קבוצות מחיר. גם אם היו פערי מחיר בתוך הקבוצה, נקבע לה תעריף קבוע ואחיד. בשיטה הליניארית שווי השימוש מחושב לפי שיעור קבוע ממחיר הקנייה של המכונית החדשה.

עבור כל מכונית כולל האבזור שלה, יחושב ערכה באופן פרטני, ומחיר המחירון שלה  יעודכן פעם בשנה על פי ממוצע המחירים שלה במהלך השנה הקודמת. (שיטת החישוב הליניארית רלוונטית לכלי רכב שנרשמו לראשונה מיום 1.1.2010 ואילך).

כמה באמת עולה לי הרכב מהעבודה?

שווי השימוש עומד על שיעור של 2.48% ממחיר הרכב החדש. אם ניקח לדוגמה רכב שמחירו כ-200,000 ש"ח, העובד יחויב בכ-4,960 ש"ח בחודש. עבור רכב יוקרתי יותר, שמחירו כ-300,000 ש"ח, שווי השימוש החודשי שיתווסף לשכר יעמוד על כ-7,440 ש"ח. נכון להיום ישנה הפחתה בשווי השימוש עבור רכבים פחות מזהמים כגון רכבים חשמליים, רכבים היברידיים פלאג-אין ורכבים היברידיים. לרכבים חשמליים תהיה הפחתה של 1,260 ש"ח משווי השימוש כך שאם לשם הדגמה מחיר הרכב הוא 200,000 ש"ח שויי השימוש יהיה 3,700 ש"ח. לרכבי פלאג אין ההפחתה עומדת על 1,050 ש"ח כך שווי השימוש לרכב במחיר 200,000 ש"ח יהיה 3,910 ש"ח. לרכבים היברידיים ההפחתה היא 530 ש"ח כך ששוי השימוש לרכב היברידי במחיר 200,000 ש"ח יהיה 4,530 ש"ח. 

איך זה השפיע על ענף הליסינג? 

שיטת שווי השימוש לא השפיעה באופן מהותי על ענף הליסינג. הלקוחות בוחנים את האפשרות לבצע עסקאות לרכבים הנהנים מהפחתה בשווי השימוש כגון רכבים חשמליים, רכבי פלאג אין ורכבים היברידיים. במקרים של רכבים מסחריים חלקם יעדיפו רכבים מעל 3.5 טון בהם אין צורך לזקוף שווי שימוש ובציי רכב גדולים המורגלים לליסינג התפעולי חלק מהשכירים עברו לליסינג פרטי. בליסקאר מנהלי הלקוחות שלנו עוברים הכשרה מקצועית על מנת להתאים לכל לקוח את הרכב המדויק עבורו ואת העסקה המדוייקת עבורו תוך התחשבות בכל הפרמטרים כולל שווי השימוש.  

כתבות ליסינג נוספות